فن آوري RFID قسمت دوم

فن آوري RFID قسمت دوم
در شماره پيشين به تاريخچه پيدايش فناوري RFID پرداخته شد . اينك به ديگر كاربردهاي مختلف RFID مي پردازيم .

حمل و نقل و لجستيك :

– از حوزه هاي اصلي كاربرد RFID مي توان به لجستيك و ترابري اشاره كرد . به عنوان مثال مديريت محوطه ، مراكز حمل ونقل و پخش و توزيع كالاها از جمله مواردي هستند كه فناوري RFID در آنجا مي تواند كاربري مفيدي داشته باشد . نظر به تاثير قابل ملاحظه RFID بر حوزه تجارت و بالا بردن راندمان آن ، اين تكنولوژي مورد توجه شركت هاي حمل ونقل در سراسر جهان قرار گرفته است .
– در شركت راه آهن آمريكايي شمالي از يك سيستم خودكار شناسايي تجهيزات بر مبناي RFID استفاده مي كند . در اين روش لوكوموتيوها و واگن ها به دور برچسب RFID از نوع passive مجهز هستند ( كه يكي از آنها به يك طرف شيء متصل مي گردد ) . اطلاعات بر چسب دوم رمز نگاري شده و براي شناسايي مالك ابزار ، شماره ماشين ، نوع كالا ، تعداد اكسل و غيره كاربرد دارد .
خود تجهيزات و شماره ماشين مربوطه ، مي تواند براي بالا بردن اطلاعات مربوط به مشخصات فيزيكي تجهيزات ، در مركز ثبت اطلاعات اموال شركت راه آهن ،مورد استفاده قرار بگيرد . اين مركز اطلاعات اموال راه آهن ، مبدأ و مقصد بارگيري كالاها را نيز نشان مي دهد .
– چمدان ها و بارهايي كه با استفاده از سيستم نقل و انتقال بار مسافران ، در فرودگاه بين المللي هنگ كنگ جابا مي شوند ، به برچسب هاي HKIA آر اف اي دي مجهز هستند . بر اين اساس علاوه بر افزايش راندمان جابجايي ، تعداد چمدان هايي كه به اشتباه از جاهاي ديگري سر در مي آورند نيز كاهش مي يابد .
ثبت امتيازات در مسابقه :
در مسابقات بياباني و برون شهري از قبيل دو صحرايي ، موتور سيكلت راني Hare and , Enduro Hounds ، از سيستم هاي RFID به صورت Passive و Active استفاده مي شود . در اين شيوه ، رانندگان يك فرستنده كه اغلب آن را به بازوي خود مي بندند ، با خود حمل مي كنند شركت كنندگان پساز طي يك مرحله از بازي ، به گيرنده ضربه مي زنند يا آن را لمس مي نمايند . اين گيرنده به يك رايانه وصل است و زمان طي شده در هر مرحله از بازي توسط شركت كنندگان را ثبت و ذخيره مي كند . شركت سوئدي SportIdent و شركت Casimo Group Ltd فروشنده چنين سيستم هايي هستند .
سيستم هاي موجودي كالا :
سيستم هايي از قبيل Auto-ID كه تكنولوژي پيشرفته شناسايي خودكار با بهره گيري از RFID به شمار مي روند ، مي توانند نقش مهمي در افزايش راندمان سيستم هاي موجودي كالا ايفا نمايند . اين فن آوري مي تواند از موجودي هاي فصلي شركت ها، اطلاعاتي دقيق و عاري از اشتباه را ارائه دهد. در يك بررسي دانشگاهي كه دروال مارت صورت گرفت ، مشخص شد كه استفاده از RFD براي محصولات فروخته شده ، ميزان كالاهاي غير موجود را به مقدار 30 درصد ، در روز كاهش ميدهد . كاهش هزينه هاي نيوري كار ، آسان سازي پروسه هاي تجاري و كاهش بروز خطا در فهرست موجودي ها ، از ديگر مزاياي استفاده از RFID به شمار مي رود .
در سال 2004 شركت بوئينگ به جمع شركت هاي استفاده كننده از RFID پيوست تا از اين تكنولوژي براي كاهش هزينه هاي نگهداري وموجودي بوئينگ 787 دريم لاينر استفاده نمايد .
بوئينگ توانست با بهره گيري از RFID علاوه به پرداختن به دغدغه هاي محيطي و مسائل مربوط به شكل و اندازه منحصر به فرد اين نوع هواپيماها ، از آن در حوزه فهرست موجودي نيز بهره ببرد . اهميت اين موضوع با توجه به هزينه هاي سرسام آوري كه بخش هاي مختلف يك هواپيما به خود اختصاص مي دهد ، بيش از پيش روشن مي گردد . بوئينگ در شش ماهه اول پس از پياده سازي اين سيستم ، فقط در حوزه كاري توانست به 29 هزار دلار صرفه جويي دست يابد .
دستور استفاده از RFID
وال مارت و وزارت دفاع آمريكا از فروشندگان خود خواسته اند به منظور بهينه سازي مديريت زنجيره تأمين ، بر تمام كالاهاي ارسالي خود برچسب هاي RFID قرار دهند . ضرب الاجل اجراي اين دستور بارها به تعويق افتاده است زيرا شركت هاي بسياري در به كارگيري سيستم هاي RFID با مشكلات عديده اي مواجه شدند . پيش بيني ها حاكي از آن است كه در آينده حتي شركت هاي كوچك نيز قادرخواهند بود بر كالاهاي ارسالي خود ، برچسب هاي RFID نصب نمايند .
در ژانويه سال 2005 وال مارت از 100 توليد كننده برتر خود خواست براي تمام كالاهاي خود برچسب هاي RFID تعبيه كنند . شركت هاي يادشده براي اجراي اين دستور از چاپگرها ورمزگذاري RFID استفاده نمودند ا وسايل و پالت هايي كه به برچسب هاي EPC نياز داشت ، اتيكت گذاري شوند . شيوه توليد اين برچسب هاي هوشمند به اين صورت است كه ابدا RFID در موارد برچسب ، جاسازي مي شود و پس از آن ، باركد و ديگر اطلاعات قابل مشاهده بر سطح آن چاپ مي گردد . كلوپ سام ، يكي ديگر از زير مجموعه هاي وال مارت ،نيز در همين مسير گام برداشته است . اين شركت در نامه ايكه هفتم ژانويه 2008 خطاب به تامين كنندگان خود نوشت ، تاكيد كرد كه از ابتداي فوريه 2008 تمام پالت هاي single – item كه به مراكز پخش خود در دسوتو و تگزاس ، و يا مستقيما به انبارهاي شركت در واشنگتن ارسال مي شود ، بايد حاوي برچسب RFD2EPC Gen باشد و در غير اين صورت متخلفان موظفند هزينه اي را به عنوان جريمه پرداخت نمايند .
كارگذاشتن در بدن آدمي :
تراشه هاي كاشتني RFID كه براي نصب در بدن حيوانات طراحي شده بود ، اكنون براي انسان ها نيز كاربرد يافته است . يك نمونه قديمي كاشت RFID ، به كوين وارويك پرفسور انگليسي و استاد رشته سايبرنتيك باز مي گردد . وي در سال 1998 يك تراشه در بازوي خود كار گذاشت ، در سال 2004 كنراد چيس خواستار كاشت تراشه هايي در بدن مشتريان باشگاه هاي شبانه خود در بارسلوناي اسپانيا و روتردام هلندشد تا بتواند مشتري هاي مهم خود را شناسايي كرده و با استفاده از اين متد ، هزينه نوشيدني ها را از حساب آنان كسر نمايد . در سال 2004 دفتر دادستان كل مكزيك ، در بدن 18نفر از كارمندان خود تراشه هاي VeriChip كار گذاشت تا دسترسي آنها را به يك اتاق اطلاعات محرمانه كنترل كند .
خطر سرقت هويت موضوعي است كه باعث شده كارشناسان امنيتي با توجه به آن ع در خصوص استفاده از فناوري RFID به عنوان نمايانگر هويت افراد هشدار دهند . به عنوان مثال هكرها با بهره گيري از يك شيوه تهاجمي همچون man – in – the – middle ، مي توانند هويت يك شخص را به صورت بلادرنگ دريابند . با توجه به محدوديت هاي منابع RFID ، محافظت افراد در برابر چنين حملاتي تقريبا غير ممكن است و اينامر ، به پروتكل هاي پيچيده محدوديت فاصله نياز دارد .
كتابخانه ها :
استفاده از RFID در كتابخانه ها ، يكي ديگر از حوزه هاي كاربردي اين فناوري به شمار مي رود . RFID آهسته آهسته جاي باركدهاي سنتي موجود بر ايتم هاي موجود در كتابخانه ( نظير كتبا ، CD , DVD ) و غيره را خواهد گرفت . بر چسب RFID مي تواند اطلاعات هويتي نظير عنوان كتاب يا نوع ماده را در خود داشته باشد .
در اين فرايند نيازي به استفاده از يك پايگاه داده جداگانه نيست ( البته در آمريكاي شمالي چنين چيزي نادر است ) . اين اطلاعات توسط يك RFID reader خوانده مي شود . اين نوع RFID reader جايگزين باركد خوان هاي استانداردي است كه معمولا در ميز امانت كتابخانه ها يافت مي شود . در آمريكاي شمالي ، برچسب هاي RFID نصب شده بر آيتم هاي كتابخانه اي ، معمولا 50 ميلي متر در 50 ميليمتر است . در اروپا اين اندازه به 50 ميلي متر در 76 ميلي متر مي رسد . اين فناوري كه راهكارهاي متفاوت مديريت اموال را در سرويس دهي به كاركنان و مراجعان ارائه مي دهد ، مي توان جايگزين باركد نموده يا به اضافه كرد ، RFID مي تواند به عنوان يك ابزار امنيتي نيز ايفاي نقش كرده و جاي نوارهاي الكترومغناطيسي امنيتي سنتي را بگيرد . نه تنها كتاب ها بلكه كارت اعضاي كتابخانه نيز مي تواند حاوي يك برچسب RFID باشد . درباره اولين كتابخانه اي كه فناوري RFID براي نخستين بار در آنجا به كار گرفته شده بحث و گفتگوهاي مختلفي وجود دارد. با اين حال نخستين استفاده از اين فناوري به عنوان شيوه افزايش راندمان گردش كاري در كتابخانه ها ، به اواخر دهه 90 باز مي گردد . قطعا سنگاپور يكي از پيشگامان استفاده از RFID در كتابخانه هاست . دانشگاه راكفلر در نيويورك را نيز مي توان اولين كتابخانه دانشگاهي در آمريكا ناميد كه به استفاده از اين فناوري روي آورده است .
كتابخانه Farmington Community Library در ميشيگان نيز اولين موسسه عمومي است كه در سال 1990 استفاده از RFID را آغاز نموده است . در اروپا هم ، كتباخانه عمومي Hoozgezand-Sappemeer هلند نخستين كتبخانه عمومي بوده است كه مراجعانش در سال 2001 از امكان استفاده از فناوري RFID بهره مند شدند.
جاي بسي شگفت است كه حدود 70 درصد از كساني كه به سرعت با اين فن آوري هماهنگ شده اند را سالخوردگان تشكيل مي دهند . در سطح بين الملل ، آمريكا ( با 300 ميليون نفر جمعيت ) سردمدار استفاده از RFID به شمار مي رود . پس از آن بريتانيا و ژاپن در رده هاي بعدي جاي دارند . تخمين زده مي شود كه اكنون در سراسر جهان بر بيش از 30 ميليون آيتم كتابخانه اي برچسب هاي RFID نصب شده باشد كه كتابخانه واتيكان در رم از آن جمله است .
RFID كاربردهاي گوناگوني در فضاي كتابخانه ها ( به ويژه براي كاركنان بخش گردش ) دارد و به همين دليل استفاده از آن بسيار سودمند و به صرفه است . از آنجا كه برچسب هاي RFID يك آيتم ( كتاب ، CD يا DVD ) ، امكان خوانده شدن دارد ، ديگر نيازي به باز كردن جلد كتاب يا DVD براي بررسي آن نيست . اين امر مي تواند آسيب هاي ناشي از دستكاري هاي متعدد آيتم مورد نظر را كاهش دهد . نقش بستن يك باركد بر قسمت بيروني كتاب ها ، خود مزيتي است كه مرورگرها با استفاده از آن مي توانند مجموعه اي از كتاب ها را يك جا اسكن كنند( به جاي اينكه اين كار را بر تك تك كتاب ها انجام دهند ) .
برچسب هاي RFID را مي توان به هنگام حركت يك آتيم نيز خواند . بنابراين استفاده از RFID reader ها براي چك كردن آيتم هاي مرجوعي كه بر يك نوار نقاله قرار گرفته اند ، باعث مي شود مقداري ازوقت كاركنان آزاد شود .
مرورگرها مي توانند همه اين كارها را خودشان انجام دهند و در اين فرايند ممكن است هيچگاه به كمك و دخالت كارمندان نياز پيدا نشود . اين موضوع در مورد باركدها نيز صادق است . نكته قابل توجه ديگران آن است كه علاوه بر خوانشگرهايي ( reader هايي ) كه در محل هاي ثابت كار گذاشته مي شوند ، برخي نيز قابل حمل هستند ( اين امر در حال حاضر براي كتابداران مطرح است و شايد در آينده براي متقضايان كتاب و حتي مسايل و اهداف معمولي آنان نيز عملي گردد . )
با استفاده از اين متد ، بدون برداشتن كتابي از قفسه ها مي توان آيتم هاي موجود در تمام قفسه ها را در عرض چند ثانيه ليست كرد . در Umea سوئد از RFID براي ارائه كمك هاي تصويري به افراد معلول ، جهت قر ض گرفتن كتاب هاي صوتي استفاده ميشود .
در كتابخانه دانشگاه مالتي مديا در سايبر جاياي مالزي ، از قفسه هاي هوشمند براي تعيين محل دقيق كتاب ها استفاده مي گردد . در هلند از خوانشگرهاي handheld براي نيل به اين هدف استفاده مي شود . واحد هلند كتابخانه هاي عمومي در حال كار بر يك « كتباخانه مفهومي » تمايلي است كه طي آن يك دستگاه reader/headphone در اختيار متقاضيان كتاب قرار مي گيرد . اين دستگاه افراد را به محل مورد نظرشان در كتابخانه مي رساند ( با استفاده از متدهاي سه گانه مانند GPS ) . دستگاه ياد شده همچنين براي خواندن اطلاعات مشخصي از كتاب هاي موجود در قفسه ها كاربرد دارد .
سطح و جزئيات اطلاعا خوانده شده ، توسط خود همين افراد تعيين مي گردد ( از قبيل بخشي از كتاب كه بايد بلند خوانده شود ) . اين اطلاعات از برچسب كتاب يا پايگاه داده مستقر در مكاني ديگر به دست مي آيد . كار بر ساخت نمونه اي ديگر از كتابخانه كه به گونه اين شخصي تر عمل كند ، در حال انجام است . با استفاده از اين تكنيك ، مراجعان و خوانندگان كتاب ممكن است به بخش هايي از كتابخانه هدايت شوند كه شايد هرگز گذرشان به آنجا نمي افتاده است . متقاضيان كتاب مي توانند از اين سيستم حتي براي تبادل تجارب ( نظير رتبه بندي كتاب ها ) نيز استفاده نمايند . چنين چيزي عملا در بخش مجازي mijnstempel.nl انجام شده است . البته آن را مي توان به صورت فيزيكي نيز پياده كرد . مضافاً اينكه خوانندگان كتاب اين امكان را مي يابند كه كتاب ها را بر ميز بازگشت درجه بندي كنند . با اين حال نبايد از نظر دور داشت كه درسال 2008 اين فناوري براي بسياري از كتابخانه هاي كوچك فوق العاده هزينه پر بوده است . گمانه زني ها نشان مي دهد كه براي تجهيز كتابخانهاي با حجم متوسط به اين سيستم هوشمند ، به بازده ماه زمان نياز است . 
 
 
ادامه دارد ….
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment